تبلیغات
PSYCHOLOGIST - فصول 12و13 و14 کتاب مصاحبه مؤثر به روش گام به گام

PSYCHOLOGIST

آدمها اگر به خدا اعتقاد قوی (یقین) داشته باشند ؛ زندگی آنها به کمال مطلوب می رسد .

فصل دوازدهم : ساختار بخشیدن به اطلاعات و عمل

هدف این فصل كمك به شما برای تسلط بر مهارت ساختاربخشی است. این فصل با مروری بر مهارت ساختاربخشی به اطلاعات آغاز می شود و به دنبال آن مطالبی مطرح خواهد شد كه به شما كمك می كند بر مهارت سازمان بخشی به عمل تسلط پیدا كنید.

بعد از تكمیل این فصل باید بتوانید طی مصاحبه:

1.     برای هر مرحله از فرآیند مصاحبه اهداف ایجاد رابطه ی با مراجع (اهداف ارتباطی) را بیان كنید.

2.      برای هر مرحله از فرآیند مصاحبه اهداف عملی را بیان كنید.

3.      تصمیم بگیرید كه چه موقع یك پاسخ ساختاردهنده را ارائه دهید.

4.      پاسخ های ساختاردهنده را در صورت لزوم، مطرح كنید.

ساختاربخشی شامل توانایی سازمان دادن و تنظیم روند رابطه با مراجع از ابتدا تا انتهای مصاحبه است. در هر مرحله مصاحبه گر یك هدف ارتباطی و یك هدف عملی دارد. به منظور استفاده مؤثر از مهارت ساختاربخشی، باید با اهداف مندرج در جدول 1- 2 آشنا شوید.

در فصل های قبل، با انواعی از مهارتهای مصاحبه آشنا شدید. مصاحبه گر هنگامی بیشترین تأثیر را دارد كه بتوانید این مهارتها را به شیوه ای هدفمند تركیب كند و سازمان دهد؛ یعنی هنگامی كه قادر است بر روابط خود با مراجع ساختار ببخشد بیشترین تأثیر را دارد.

مصاحبه گر مؤثر مهارت ساختاربخشی را در سرتاسر فرآیند مصاحبه مورد استفاده قرار می دهد. به دلیل تفاوت در نوع تصمیم گیریها و مشكلاتی كه مردم مطرح می كنند، مصاحبه گر باید «انعطاف پذیری» لازم را در استفاده از این مهارت حفظ كند. بعضی اوقات، برخی از مراحل ساختاربخشی ممكن است غیر ضروری باشد. در مواقع دیگر، هر مرحله، اساسی خواهد بود و در طول یك دوره زمانی قابل ملاحظه تداوم خواهد داشت. در بعضی موارد، مصاحبه گر ممكن است متوجه شود كه دو مرحله در یك كلیت واحد با هم تركیب می شدند.

جدول 1- 2 نگاهی كلی به مراحل ساختار بخشیدن به اطلاعات و عمل در مصاحبه

هدف مصاحبه

هدف ارتباطی

هدف عملی

1. برقراری ارتباط

شروع رابطه ای مؤثر بین مصاحبه گر و مراجع

كشف مشكل (مشكلات) مراجع

2. تعریف دقیق مشكل

ایجاد رابطه متمركزتر و تسهیل كننده تر بین مصاحبه گر و مراجع

توافق بر سر تعریف مشكل (مشكلات) خاص مراجع

3. اولویت بندی

حفظ رابطه تسهیل كننده بین مصاحبه گر و مراجع

ارزیابی نیاز به عمل بیشتر، در صورت لزوم، بر سر ترتیب طرح مسائل جهت بحث توافق شود.

4. تدوین هدف

حفظ رابطه تسهیل كننده بین مصاحبه گر و مراجع، استفاده از مواجهه برای كمك به مراجع در بیان مشكلاتش به عنوان اهداف

همكاری متقابل در تعریف مجدد مشكلات به منزله ی اهدافی قابل حصول. ممكن است نیاز باشد كه هر هدف به عنوان مجموعه ای از اهداف فرعی بیان گردد.

5. تدوین برنامه عمل

حفظ رابطه تسهیل كننده بین مصاحبه گر و مراجع كه مسئولیت مراجع را مورد تأكید قرار دهد

همكاری متقابل در ایجاد برنامه های عملی برای هر هدف و انتخاب برنامه ی بهینه برمبنای مزایای هركدام

6. عمل

در صورت لزوم، حفظ رابطه ای تسهیل كننده بین مصاحبه گر و مراجع از طریق حمایت یا مواجهه

كمك به مراجع برای اجرای برنامه ی عملی بهینه، ایجاد روشهایی برای حفظ رفتارهای جدید در غیاب رابطه ی مصاحبه گر
/ مراجع

7. خاتمه دادن

در صورت لزوم، نتیجه گیری از رابطه ی مصاحبه گر/ مراجع و باز گذاشتن رابطه برای شروع مجدد

خاتمه دادن به رابطه ی مصاحبه گر
/ مراجع بعد از نیل به اهداف بیان شده

نكاتی كه درباره ساختار بخشیدن به مصاحبه باید به خاطر سپرد:

1. ساختار بخشیدن را برای:

الف) شروع یا ختم یك مرحله ی مصاحبه به كار ببرید.

ب) تسهیل و رسیدن به هدف یك مرحله معین به كار ببرید.

ج) ارائه ی اطلاعات به مراجع در مورد جهت مصاحبه به كار ببرید.

2. به هنگام ساختار بخشیدن به مصاحبه:

الف) یك مرحله ی جدید را با بیان هدف آن و آنگاه مشخص ساختن تمایل مراجع به مشاركت شروع كنید (بررسی فهم مراجع)

ب) مهارت هایی را كه قبلا كسب كرده اید برای تسهیل رسیدن به هدف یك مرحله ی معین مورد استفاده قرار دهید.

ج) یك مرحله را با مرور آنچه به انجام رسیده و تعیین اینكه آیا مراجع موافق است كه به اهداف دست یافته برسد، خاتمه دهید.

فصل سیزدهم : جلب همکاری

هدف این فصل آن است که به شما کمک کند برای جلب همکاری (enlisting) مراجع از مهارت هایی که یاد گرفته اید استفاده کنید. کمک به مراجعان برای افزایش همکاری آنها می تواند کاری ساده یا خیلی پیچیده باشد. همة مراجعانی که در مصاحبه از خود مقاومت (resistance) نشان می دهند به کوشش های مصاحبه گر برای جلب همکاری پاسخ نخواهند داد هر چند هم که مصاحبه گر مجرب باشد. با وجود این، مهارت های اساسی و متمرکز بر عمل مصاحبه را می توان به طور مؤثری در کمک به مراجعان به کار برد تا آنها نسبت به فرایند مصاحبه با آسودگی بیشتر و مقاومت کمتر روبه رو شوند. بعد از تکمیل این فصل باید بتوانید طی مصاحبه:

1. شناسایی کنید که مراجع چه هنگامی مقاوم است یا همکاری نمی کند.

2. شناسایی کنید که آیا مقاومت از مراجع، مصاحبه گر، محیط یا تعامل ناشی می شود.

3. مهارت های ارائه شده در این کتاب را برای جلب همکاری مراجع به کار ببرید.

تمام نظریه های مصاحبه اهمیت جلب همکاری مراجع را مورد بحث قرار می دهند. برای توصیف فقدان همکاری، از اصطلاحات زیادی مانند مقاومت، نارضایتی (reluctance)، بی­میلی (discomfort) و عدم پیروی (non-compliance) استفاده شده است. مقاومت، اصطلاحی است که به طور معمول برای توصیف رفتار هر مراجع یا مصاحبه گری به کار می رود که مانع از رسیدن به نتیجة موفقیت آمیز در فرایند  مصاحبه با مرحلة معینی از فرایند مصاحبه می شود. در ادارة مقاومت، هدف مصاحبه گر این است که همکاری مراجع را جلب یا مجدداً برقرار نماید.

مشکلات مربوط به همکاری مراجع می تواند به دلایل مختلفی، در هر مرحله از فرایند مصاحبه، رخ دهد. اگرچه فقدان همکاری مراجع در هر مرحله ای اتفاق می افتد، احتمال وقوع آن در مرحلة برقراری ارتباط بیشتر است. در مراحل عمل و خاتمه دادن به مصاحبه نیز این احتمال وجود دارد که مراجعان با مشکلاتی در زمینة همکاری روبه رو شوند. فقدان همکاری مراجع به شیوه ها و دلایل متعددی رخ می دهد. دلایل احتمالی برای مقاومت مراجع در جدول 1-13 نشان داده شده است.

  فصل چهاردهم : تركیب مهارتها

در فصل های قبل چند مهارت مورد بحث قرار گرفت كه برای مصاحبه ی موفقیت آمیز اساسی اند:

·        تمركز و پیگیری

·        استفاده از پرسش باز

·        انعكاس احساس و محتوا

·        انتقال احساس و واكنش آنی

·        مواجهه

·        خود آشكارسازی

·        ارائه ی اطلاعات

·        تفسیر

·        ساختاربخشی و جلب همكاری

مطالب این فصل برای كمك به شما به منظور انسجام بخشیدن به این مهارتها تدوین شده اند.

 بعد از كامل كردن این فصل باید بتوانید طی مصاحبه:

1.      مهارت هایی را كه در این كتاب ارائه شد به شیوه ای نظامدار و منسجم به كار ببرید.

2.      تصمیم بگیرید كه چه موقع مناسب است مهارت خاصی را به كار ببرید.

نكاتی كه درباره ی انسجام بخشیدن به مهارت ها باید به خاطر سپرد:

1. به هنگام كاربرد مهارتها در مصاحبه:

الف) هر مهارت را ماهرانه به كار ببرید.

ب) ساختار مناسبی برای مصاحبه فراهم كنید.

ج) به راحتی و به نحوی تسهیل كننده پاسخ دهید.

د) در صورت لزوم مهارت ها را تركیب كنید.

ه) مهارت معینی را بیش از حد مورد استفاده قرار ندهید.

                و) از دامنه ی محدودی از مهارت ها استفاده نكنید.


همه پیوندها